قاب¬های مولتی کوپتر
قاب¬های متعددی برای مولتی کوپترها پیشنهاد می¬شودکه هریک دارای ویژگی¬های منحصربفرد هستند. معمولترین قاب¬های بکار رفته در مولتی کوپترها انواع چهار محوره است. و دیگر قاب¬های معمول انواع سه محوره 3X ، 6 محوره 6Y و هشت محوره 8x است. تعداد محورهای قاب، برابر با تعداد موتورهای بکار رفته انتخاب می¬شود.
اما پیکره بندی های متعدد دیگری برای مولتی¬کوپترها بصورت یک از انواع + ، X، عنکبوتی و یا V ارائه می شود.
با تغییر تعداد موتورهای بکار رفته، تغییر مشهود و منطقی که در پیکربندی قاب صورت میگیرد، باید بگونه ای باشد که با افزایش تعداد موتورها منجر به افزایش نیروی خروجی کوپتر شود.
برای مطالعه کامل به وبسایت www.rahauav.com مراجعه نمایید.
استفاده از موتورهای با توان بالاتر در کوپترهای چهارتایی، ممکن است که نیرویی برابر با یک کوپتر هشت-تایی تولید کند، در حالیکه مجبوریم از پایه¬های با سرعت چرخشی پائین تر استفاده کنیم که موجب کاهش فرکانس چرخشی می¬شود، چراکه به علت افزایش اینرسی پایه¬ها سرعت پاسخ¬دهی انها کاهش می-یابد. مدل¬های 6Y ، کوپترهای هشت¬تایی، 8X و 8V نه تنها نیروی بیشتری اعمال می¬کنند بلکه قابلیت ریداندانسی کوپتر را افزایش می¬دهند، بطوریکه مولتی کوپتر در صورت خرابی یکی از موتورها همچنان می¬توانند به پرواز خود ادامه دهد. با افزایش تعداد موتورها پایداری دستگاه در حضور باد افزایش می¬یابد البته پایداری کلی مولتی¬کوپتر بیشتر تحت تاثیر سیستم کنترلر است تا تعداد موتورهای بکار رفته.
پیکربندی¬های 6Yو 8X دارای ریداندانت ترین قاب¬ها هستند، چراکه موتورها و پایه¬های تحتانی و فوقانی ارائه می¬دهند. البته اگر سایز پایه¬ها بدرستی انتخاب نگردد، راندمان آنها به شدت کاهش می¬یابد.
در صورتی که قاب از زیبایی مناسبی برخوردار نباشد ممکن است جهت قاب تغییر یابد اما دلیل اصلی تغییر جهت قاب¬ها برای تنظیم دوربین صورت می¬گیرد.
استاندارد پیکربندی ، به طراحان نوپا اجازه می¬دهد که جهت پیشرو را خود انتخاب کنند. پیکربندی X موتور روبه¬روی دوربین را حذف می¬کند و یک دید بی¬مانع را برای دوربین فراهم می¬کند.
همچنین قاب می¬تواند بگونه¬ای تغییر یابد که صفحه مرکزی جایی که پایه¬ها به آن متصل شده¬اند به سمت جلو حرکت کند و زاویه بین موتورهای جلویی را افزایش دهد در حالیکه سیستم کنترل پرواز عنکبوتی عملکردهای مشابه به مدل¬های استاندارد + و X ارائه¬می¬دهد، بطوریکه همچنان در مرکز ثقل و گرانش قرار دارد. در این مدل، دوربین علاوه براینکه می¬تواند میدان دید مشابه به مدل X ارائه دهد، بلکه یک میدان دید بالاتر از قاب نیز برای دوربین فراهم می¬کند.
و در نهایت پیکربندی پیکربندی مدل V علاوه بر اینکه بیشترین و بزرگترین میدان دید برای دوربین را فراهم می کند، امکان نصب دوربین در سطحی بالاتر از قاب نیز فراهم می آورد. این نوع پیکربندی کمک می کند تا علاوه بر حفاظت تجهیزات، مرکز ثقل را به نقطه ای بالاتر از مکان دنده های فرود کوپتر منتقل کنیم، که از برخوردهای سنگین هنگام فرود نیز جلوگیری می کند. معمول است که در مولتی کوپترها از تعداد موتورهای زوج و بدون سرو کنترل استفاده شود. در کوپترهای سه گانه از سرو برای تولید نیروی مستقیم چرخشی توسط موتورهای دنده ایاستفاده می شود.